Saturday, March 14, 2009

..kis4h bumi d4n langit..

peristiwa terjadinya Israk dan Mikraj adalah kerana bumi berasa bangga dengan langit . berkata dia kepada langit . "Hai langit , aku lebih baik dr kamu krn Allah S.W.T telah menghiaskan aku dgn pelbagai negara , beberapa laut , sungai2 dan tanam-tanamam , beberapa gunung dan lain2 ."



Berkata langit , "Hai bumi , aku juga lebih elok drpd kamu krn matahari , bulan , bintang2 , beberapa falah , buruj , `arasy , kursi dan syurga ada padaku."



Berkata bumi, "Hai langit , di tempat aku ada rumah utk bertawaf olh para nabi , utusan dan para wali dan solohin."



Bumi berkata lagi "Hai langit , sesungguhnya pemimpin para nabi dan utusan bahkan penutup para nabi dan kekasih Allah seru sekelian alam seutama - utamanya segala yang wujud serta segala penghormatan yg paling sempurna itu tinggal di tempat ku . dan dia menjalankan sya`riatnya juga ditempat ku."



Langit tidak dapat berkata apa2 apabila bumi berkata demikian . langit mendiamkan diri dan dia menghadap Allah S.W.T dgn berkata , "Ya Allah engkau telah mengabulkan permintaan org yg ditimpa bahaya, apabila mereka berdoa kpd Engkau . aku tidak dapat emnjawab soalan bumi , olh itu aku meminta kpd mu Ya Allah supaya Engkau naikkan Muhammad kpd ku (langit) supaya aku menjadi mulia dan boleh berbangga."



Lalu Alla S.W.T mengabulkan permintaan langit kemudian Allah memberi wahyu kpd malaikat Jibril A.S pd malam tanggal 27 Rejab ."jgnlah engkau (Jibrail) bertasbih , pd malam ini dan engkau (Izrail) jgnlah engkau mencabut nyawa pd mlm ini ."

"Jibrail A.S bertanaya , "Ya Allah apakah kiamat sudah samapi ?"

Allah S.W.T berfirman maksudnya , "Tidak , wahai Jibrail . tetapi pergilah engkau ke Syurga dan ambil lah buraq dan terus pergi kpd Muhammad dgn buraq itu."

Kemudian Jibrail A.S pun pergi dan dia melihat 40,000 buraq sedang bersenang2 di taman syurga dan di wajah masing2 terdapat nama Muhammad, di antara 40,000 buraq itu , Jibrail A.S terpandang pd seekor buraq yg sedang menangis . Jibrail menghampiri buraq itu lalu bertanya , "Mengapa engkau menangis ya buraq ?"

Berkata buraq , "Ya Jibrail , sesungguhnya aku telah mendengar nama Muhammd itu sejak 40 tahun yg lalu, maka pemilik nama itu sudah tertanam di dlm hati ku dan kau telah menjadi rindu kpdnya dan aku tidak mahu makan dan minum lg . aku laksana dibakar api kerinduan ."

Bekata Jibrail , "Aku akan menyampaikan engkau kpd org yg engkau rindukan itu . "

Kemudian Jibrail memakai pelana dan kekang dan membawanya kpd Nabi Muhammad S.A.W Wallahu`alam .

Buraq yg diceritakan inilah yg membawa Nabi Muhammad S.A.W dlm perjalanan Israq dan Mikraj .

1 ulasan:

Unknown said...

tulah tanda2 keesaan yg maha esa..