Friday, August 21, 2009

Kenyataan itu sungguh pahit !

        Diam . Suasana sungguh sunyi di bilik itu . Aku tertunduk .. Merenung tepat ke lantai .. Pandangam aku sememangnya kosong ! Tak ada apa yang mampu aku ungkapkan malainkan cuba menahan diri dan sabar menerima berita ini .

"tk apalah kalau macam tu doktor . Terima kasih" Lesu sungguh ucapan yang keluar dari mulut ku .

      Aku berlalu keluar dari bilik itu dan air mata tidak mampu untuk ku tahan-tahan lagi . Aku kena redha . Ya , mesti ! Aku duduk termenung seketika seraya mendongak ke langit . "Ya Allah , andai inilah takdir hidup ku .. Aku pasrah menerimanya ya Allah . Tapi knp ujian yang sebegini berat kau timpakan ke atas aku ya Allah . Adakah kerana kau tidak menyayangi aku ? Knp ya Allah ? Knp ?!" Ada perasaan marah dalam diri aku .. aku tahu tak sepatutnya aku berbicara sedemikian rupa .

    Cuma 7-8 bulan saje masa yang aku ada untuk hidup ? Lantaran itu , untuk apa aku harus menyiapkan diri untuk menghadapi peperiksaan SPM yang bakal aku duduki kalau akhirnya semua itu tak bawa ke mana ..

    Apa yang harus aku lakukan ? Hanya berserah dgn takdir .. Duduk diam tanpa melakukan apa-apa atau aku perlu lakukan sesuatu ? Tapi apa yang harus aku lakukan ?! Berlaki-kali persoalan ini bermain-main di minda aku . Aku cuba tenangkan diri . Aku tidak lagi menangis . Ah , seperti anak kecil !

   Bonda manghampiri aku . Bonda menangis . Sudahlah bonda jangan menangis kerana anak mu ini . Doakan saja semoga anak mu ini baik-baik saja ..

   "Mak jangan lah nangis . Doktor tipu .. " Kemudian aku tersenyum . Saja nak buat hati bonda tercinta ku tenang seketika . Kemudian aku berlalu pergi . Tak sanggup rasanya berhadapan dengan ibu yang selama ini bersusah payah demi aku .

    Entah dari mana aku nak dapatkan semangat dan kekuatan .. Untuk orang-orang menyayangi aku .. Ampun maaf aku pinta sempena ramadhan yang bakal menjemla ini .. mungkin sekali ini ramadhan yang terakhir buat aku . Maafkan aku.. Semua ..

6 ulasan:

Aduka said...

sebak..
itu leh yg dikatakan skrg..
apa2pn.. hidup mesti terus..

(a.a.t.m.m.h.a.h.m) <-- ask me..

miss ubi said...

ubi harap kamu kuat tuk hadapi semuanya....

Unknown said...

bersabarlah, jadi optimisitik, kenyataan tak selalunya indah, dan kesusahan tak selalunya sukar, teruskan hhidupmu, bahagiakan orang disekelilingmu:)

GuLe2sweet said...

Bro Aduka,
Hmm tah .

GuLe2sweet said...

Miss Ubi,
terima kasih banyak2 atas sokongn anda :)

GuLe2sweet said...

Addeena,
Terima kasih untuk anda juga .. :)